Oh, DA! INTERVIU Sevan Paul, co-owner Enipau | O afacere de familie și o poveste cu mult lemn
Ne plac afacerile de familie de peste tot, dar, mai ales din România, acele încercări care s-au născut dintr-o nevoie și care au trecut testul timpului, care se dezvoltă în permanență și care reușesc, cumva, să depășească nu doar obstacolele unei piețe mici, dar să aibă succes și peste hotare.
Un astfel de brand este Enipau, înființat de familia Sevan, care, de trei decenii reușește să facă diferența în domeniul competitiv al construcțiilor cu lemn.
Ne-am întâlnit întâmplător cu Paul Sevan, unul dintre brand managerii Enipau, un business a cărui denumire este inspirată și de numele său, fiind primul născut în familie. Entuziasmul lui este molipsitor și se simte faptul că pune multă dorință în tot ceea ce face. De la el am și aflat istoria brandului, felul în care s-a dezvoltat, iar relatarea este savuroasă prin simplitatea sa, dar și prin felul în care toate exemplele de succes despre care s-a scris vreodată, se regăsesc în ea.
Enipau începe cu o poveste de iubire, dintr-un cartier din Dej, unde Beniamin Sevan o cunoaște și, nu după mult timp, o cere în căsătorie pe Susana Vaida. Cei doi își pornesc drumul în viață, fără prea multe perspective, însă cu o dorință aprinsă de „mai bine".
Ca să-și întrețină noua familie, Beniamin s-a angajat ca muncitor necalificat la o fabrică de produse refractare și, după mai multe solicitări, a primit o locuință într-unul dintre cele mai sărace cartiere ale Dejului.
După ce tânărul cuplu a locuit o perioadă într-o locuință goală, Beniamin a reușit în cele din urmă să achiziționeze în rate un mobilier din lemn, moment care îi declanșează o idee neașteptată – începe să prelucreze mici obiecte din lemn și o dată cu această experiență apare și o dorință pentru viitor.
Doi ani mai târziu, în 1994, venirea pe lume a lui Paul aduce în familie și nevoia de a-și mări perspectivele financiare. Beniamin înființează astfel firma ENIPAU și achiziționează primele utilaje: un circular, o mașină de îndreptat și o mașină de șlefuit.
Primele produse erau niște tabureți și câteva modele de scaune, pe care le vinde în satele din vecinătate. Până în 1998, când se naște și al doilea fiu al familiei, Raul, firma începe să-și diversifice produsele, adăugând în portofoliu uși, ferestre, mobilier de bucătărie și parchet.
Este momentul în care cei doi membri ai familiei Sevan încep să-și permită să facă primele angajări, decizie care îi va ajuta să crească producția și să recunoască primele semne ale succesului în acest domeniu.
Cei doi copii, Paul și Raul, au crescut în universul lemnului, așa cum povestește Paul, jucăriile lor au fost lemnul și aracetul. Cu timpul, amândoi au deprins abilitățile părinților, au asistat la etapele dezvoltării firmei și au conștientizat că orice victorie în afaceri vine după ani de trudă, sacrificii personale și dedicare permanentă.
În anul 2007, familia Sevan reușește primul salt semnificativ în dezvoltarea firmei, se relochează în spații mai mari, achiziționează utilaje performante, se diversifică produsele și se lărgește piața de desfacere atât în țară cât și în străinătate.
Experiența dobândită de Beniamin până în acest moment îl ajută să înțeleagă o altă dimensiune a modului de prelucrare a lemnului și calitatea prelucrării acestuia. Mai mult, începe să înțeleagă cerințele pieței la nivel internațional, astfel că apar primele colaborări cu firmele mari de prelucrare a lemnului, din Germania, Austria, Italia.
Un pas important în dezvoltarea firmei și în diversificarea etapelor de producție a fost momentul în care au început să prelucreze lambriu, lemn rindeluit, dușumea. Cei doi copii, deși elevi, sunt încurajați să își ajute părinții în hala de producție și, uneori, erau lăsați să manipuleze utilajele, o metodă personală a părinților de a-i atrage către universul lemnului.
Copiii au crescut, și după ce și-au terminat studiile, au devenit pilonii de bază în cadrul firmei. Cei patru membri ai familiei au început să se specializeze în diferite domenii în Enipau.
Raul a devenit responsabil cu producția, coordonează întregul proces de producție, creează și modifică unele produse, iar Paul se ocupă de marketing, vânzare, promovare, relații cu furnizorii și cu clienții. Mama lor, Susana, are în grijă problemele de personal și logistică, iar Beniamin este administratorul general al firmei, răspunzând de problemele tehnice, de rezolvarea incidentelor, conduce elaborarea de noi proiecte și, în esență, este omul de bază din Enipau.
Familia s-a extins când fiul cel mare s-a căsătorit cu Silvia, care s-a implicat și ea în afacere și ține contabilitatea firmei. În curând cei doi vor fi proaspăt părinți și după cum decurg lucrurile în familia Sevan, șansele sunt foarte mari ca viitorul membru al familei să lucreze tot pentru Enipau.
În perioada pandemiei, cifra de afacere a crescut cu 100%, chiar dacă s-a diminuat producția la unele produse. Un secret a fost faptul că au început să dezvolte altele noi, care s-au dovedit a fi neașteptat de cerute pe piața din România, cum ar fi, ciubărele și saunele.
În cele ce urmează, Paul Sevan ne-a răspuns la întrebările pe care le-am pus nu doar din perspectivă jurnalistică, dar și a designerilor și arhitecților:
Oh, DA!: Descrie-ne produsele Enipau, ce tip de lemn și pentru ce îl poți folosi?
Paul Sevan: Produsele pe care le comercializăm acum sunt lemnele pentru construcții, mai precis lemnul din care se fac structurile, lemnul finsiat pentru construcții vizibile (terase, foișoare, pergole etc) sau lemnul pentru placării interior/exterior (de exemplu: lambriuri, din diferite esențe, precum molid, pin, larice, elemente pentru fațade, pardoseli, deck, lemn ars, riflaje, lemn atichizat). Ar mai fi de menționat că absolut toate produsele create de Enipau sunt certificate și sustenabile.
Oh, DA!: Cu ce vă diferențiați față de alte branduri simliare?
Paul Sevan: Probabil toți cei din industrie spunem același lcuru, dar noi chiar selectăm cu foarte mare grijă materialul lemnos, încă de la achiziție, nu facem niciodată rabat de la calitatea acestuia și avem regula aceasta, ca să putem oferi garanție: lemnul trebuie să fie sustenabil și să reziste peste o sută de ani.
Plecăm de la premisa că atunci când alegi un material natural o faci pentru că vrei să fii în mijlocul naturii, să primești o energie bună, iar lemnul este un material de care dacă știi să ai grijă, îl poți lăsa moștenire. Valoarea lui nu scade niciodată, dimpotrivă. Apoi ne adaptăm foarte ușor cerințelor clienților, arhitecților și designerilor, venim în plus cu suportul tehnic și cu experiența de zeci de ani a echipei noastre.
Oh, DA!: Aveți deja un număr mare de proiecte și la nivel internațional. Dacă ar fi să facem o comparație între piața placărilor exterioare cu lemn din România și alte țări europene, unde ne poziționăm noi, ca nivel de cerere, în primul rând, și ca design/preferințe ale consumatorilor, în al doilea rând?
Paul Sevan: La noi există o reținere legată de placările exterioare, însă cred că cel mai bine au înțeles arhitecții cu experiență faptul că niciun alt tip de placare nu îmbătrânește mai frumos decât lemnul. Desigur, e important contextul și contează și clima locului, însă pentru toate acestea avem soluții.
Avem o responsabilitate față de generațiile care vin după noi și contrar părerii generale, că pădurile vor dispărea dacă folosim prea mult lemn, cred că mult mai grav este dacă lăsăm în urma noastră nelimitat amprente de carbon, iar generațiile de după noi trebuie să se mute pe altă planetă fiindcă aici nu or să mai poată locui din cauza gunoaielor.
Lemnul în construcții, cel puțin acolo de unde îl achiziționăm noi, conform reglementărilor, este folosit extrem de responsabil. Pentru fiecare copac tăiat se replantează doi sau trei. Tăierea unor copaci și plantarea altora noi este și acesta un aspect important și ecologic, al regenerării unei păduri. Orice pădure are nevoie și de copaci tineri.
Oh, DA!: Există totuși, la nivel local, câteva rețineri legate de folosirea lemnului la exterior. Ori, mare parte din afacerea voastră, este orientată spre placările exterioare. Care ar fi argumentele Enipau, dublate de experiență și de studiile pe care bănuiesc că le-ați consultat de-a lungul timpului, prin care puteți să ne convingeți că lemnul, poate fi o investiție și nu un moft?
Paul Sevan: Placările exterioare se pot transforma dintr-un moft într-o investiție rentabilă dacă se îndeplinesc minim două condiții. Prima condiție: să lucrezi cu un produs bun, certificat, cu garanție. Detaliile tehnice le poate afla oricine se află în momentul achiziției, nu o să intru în prea multe detalii nenecesare aici.
A doua condiție este legată de utilizator, care trebuie să respecte toate procedurile de instalare, până la întreținerea lui.
Orice material necesită întreținere, fațada ventilată trebuie spălată pentru că, în doi ani, clădirea respectivă arată părăsită sau foarte îmnătrânită, sticla la fel, ceramica își pierde luciul și așa mai departe.
Același lucru e valabil și cu materialele naturale. Din experiență, lemnul sau piatra necesită un minimum de investiție la capitolul acesta și ai cel mai puțin deranj cu întreținerea lor.
Oh, DA!: Revenind la echipa din spatele unei afaceri de familie de succes în România, în această industrie, cum ai preluat tu, Paul, responsabilitatea acestei afaceri care are o istorie în spate? A fost o obligație de familie sau a venit firesc?
Paul Sevan: Cred că eu și fratele meu am fost unul dintre cazurile fericite pentru părinții noștri. Ne-am dorit să călcăm pe urmele lor, dar într-un alt fel, față de cum au făcut-o ei.
Pasiunea părinților s-a prins clar și de mine, dar când am mai crescut am înțeles că, dacă vrem să ne dezvoltăm și mai mult, trebuie să investim și în alte aspecte ale afacerii. Astfel, m-am înscris la Facultea de Marketing și așa am început să punem bazele unei noi strategii de dezvoltare, atât pe plan intern, cât și internațional.
Oh, DA!: Cum arată o zi din viața ta? Care este primul lucru pe care îl faci dimineața și cât de implicat ești în procesul de producție? Dar de alegere culori/texturi etc.?
Paul Sevan: Aproape niciodată nu îmi încep ziua singur. În fiecare dimineață, ne întâlnim toți membrii familiei și facem succint repartizarea sarcinilor. Raul ne prezintă problemele specifice pentru activitatea de producție, eu prezint comenzile pe care trebuie să le pregătim, iar tata monitorizează și intervine, dacă situația impune rezolvarea unor modificări în procesul de producție. După acest moment, intru pe relația directă cu clienții și cu furnizorii, Iar asta poate să dureze atât în timpul programului, cât și în afara acestuia, aș putea să îmi reconfirm cu această ocazie că este o activitate pe care o desfășor neîntrerupt, 24 de ore din 24.
Oh, DA!: Ce valori ai preluat de la tatăl tău? Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit de la el?
Paul Sevan: Una dintre cele mai importante lecții pe care le-am primit de la el este să nu mă dau bătut. Nici pe plan profesional, nici personal.
El are această abilitate de a rezolva orice problemă, indiferent de natura ei, se adaptează ușor noului, neprevăzutului și face față ușor generațiilor noi.
În plus, este un familist convins. Dacă ar trebui să sintetizez în câteva cuvinte sfatul cel mai des pe care îl primesc de la tatal meu, ar fi acela că trebuie sa sfințesc locul în care îmi desfășor activitatea și în mod obligatoriu să depășesc ceea ce a creat el până în prezent.
Oh, DA!: Ce planuri sau proiecte noi aveți pentru viitor?
Paul Sevan: Flexibilizarea producției în sensul dezvoltării și modernizării unor produse pentru care există cerere pe piață.
Suntem în plin proces sau - aș putea spune - în proces permanent de modernizare a halelor de producție, unde cumpărăm utilaje de ultimă generație. Intenționăm să ne extindem participarea la expoziții și târguri internaționale.
Oh, DA!: Care sunt produsele care îți plac ție cel mai mult?
Paul Sevan: Interesul meu față de produsele Enipau se modifică de la an la an, fiecare produs nou creat purtând o părticică din mine.
În acest moment, îmi place mult lemnul antichizat, sunt fascinat de felul în care arată lemnul ars în amenajări și cred că riflajele exterioare vor fi mereu la modă, indiferent de zonă, indiferent de epocă. Cred că geometria pe care o creează nu poate fi înlocuită cu nicio altă soluție mai spectaculoasă.
Oh, DA!: Dacă ar fi să vorbim în cifre, câte proiecte numără Enipau, estimativ, din 1992, până în 2023?
Paul Sevan: Aproximativ 17.500 proiecte, dintre care 40% sunt proiecte pentru clienții care ne-au abordat direct, iar 60% sunt proiecte pe care le-am dezvoltat cu specialiștii din domeniu – arhitecți și designeri.
Mai multe informații despre serviciile și produsele Enipau:
website: www.enipau.ro
Facebook: Enipau
Instagram: @enipau.ro