Lămpile Akari: Isamu Noguchi și coloanele (ne)infinite
Astăzi am ales să vorbim despre o serie de lucrări ale unuia dintre „cei mai prezenți” designeri ai timpurilor, Isamu Noguchi. Dacă nu îl recunoașteți după nume, după celebra măsuță de cafea, după colaborările cu Martha Graham, aventurile cu Frida Kahlo, proiecte-gigant, precum Parcul Moerenuma, din Japonia, sau legăturile cu oameni-gigant, precum Brâncuși, cu siguranță veți recunoaște renumitele lămpi Akari, astăzi din ce în ce mai comune în designul de iluminat interior.
Dar v-ați gândit vreodată ce anume le face atât de familiare?
Recomandare de Ioana Mocanu
Foto: Vitra
Fiecare obiect are o poveste, iar sentimentul pe care îl oferă povestea este, de fapt, ceea ce însuflețește designul. De aceea, acel „îmi place” sau „nu îmi place” în design este, de fapt, legătura cu sentimentul pe care îl transmite un obiect, iar nu cu obiectul însuși, de cele mai multe ori.
Așa cum ne place nouă să spunem că „totul este design” (fiindcă așa e!), Noguchi avea propria interpretare a aceluiași sentiment atunci când spunea că „totul este sculptură” (Everything is sculpture. Any material, any idea without hindrance born into space, I consider sculpture). De fapt, prin fragilitatea hârtiei tradiționale japoneze „shoji” care îmbracă lămpile Akari, Noguchi reușește să sculpteze în fragmente de lumină, dând viață acesteia și transformând-o, la nivel de concept, în lumina originară a Soarelui, așa cum explică artistul în descrierea lucrărilor sale.
Vitra, data publicării: 31.10.2019
În ceea ce privește designul lămpilor, probabil că ați remarcat deja un limbaj comun între Isamu Noguchi și Constantin Brâncuși, cu precădere dacă ne gândim la coloanele celor doi artiști. Asemănarea se explică prin faptul că, între anii 1927 și 1929, Noguchi a studiat în atelierul lui Brâncuși, cel pe care l-a considerat dintotdeauna mentorul său și cel care i-a ghidat drumul către a înțelege arta și a medita asupra sculpturii.
„Brâncuși m-a făcut să realizez că tot ceea ce învățasem înainte - metoda rapidă de a face lucrurile - era totul greșit. Este o căutare anume în care trebuie să te inițiezi - căutarea către tine însuți.”
Așa cum recunoaște însuși Noguchi, era aproape imposibil să realizezi o coloană care să nu trimită la Brâncuși, iar influențele sale au fost asumate, percepute și prelucrate într-o manieră personală care a reușit să sculpteze un sentiment al identității japoneze prin elementele materiale tradiționale, asimilându-l, totuși, și pe Brâncuși în propria lumină. Așa se face că, peste încă două decenii în care a trecut de la sculptura în piatră la peisagistică, apoi la design de obiect, inspirat de felinarele pescarilor japonezi (denumite „chochin”), dar păstrând și amprenta plastică a maestrului de la Hobița, Noguchi creează lămpile Akari (cuvânt tradus din japoneză „lumină”).
Astăzi le vedem într-un design asemănător în toate vitrinele de obiecte de iluminat, pe rafturile IKEA sau în casele prietenilor și avem același sentiment familiar, de parcă le-am ști de undeva. Fiindcă fiecare obiect are o poveste, iar sentimentul pe care îl oferă povestea este, de fapt, ceea ce însuflețește designul.