Oh, DA! la Bang & Olufsen - cum ajunge un designer român într-un loc unde totul sună perfect

Oh, DA! la Bang & Olufsen - cum ajunge un designer român într-un loc unde totul sună perfect- LifeStyle - Studio design interior - Ohda.ro

Oh, DA! la Bang & Olufsen - cum ajunge un designer român într-un loc unde totul sună perfect

Struer: mic, curat și cu o poveste care bate filmele

Bang & Olufsen a fost fondat în 1925 de doi prieteni, Peter Bang și Svend Olufsen, într-un atelier modest, de la ferma familiei Olufsen. Primul lor produs a fost un radio care funcționa pe curent alternativ, într-o vreme când majoritatea aparatelor mergeau cu baterii. Practic, au adus modernitatea în casele danezilor înainte ca electrificarea să fie completă, o inovație care avea să influențeze întreaga industrie de design audio.

În timpul războiului, fabrica a fost arsă din temelii de trupele naziste - motivul? Fondatorii au refuzat să „colaboreze”. A doua zi, tot orașul s-a pus pe treabă ca să o reconstruiască. Fără planuri, fără diplome, doar cu mâinile goale și cu ambiția de a nu se lăsa învinși. Și așa a început povestea care astăzi înseamnă boxe de top, televizoare cu design unic și tehnologii care nu se erodează cu trecerea timpului, dimpotrivă, devin mai valoroase, fiind considerate repere în istoria designului industrial.

 

Anii ‘50 este perioada în care Bang & Olufsen începe să devină cu adevărat iconic, designul produselor începe să primească distincții internaționale, apar colaborări cu designeri industriali renumiți (precum Jacob Jensen, care creează identitatea vizuală recognoscibilă și astăzi), iar brandul devine un simbol de lux discret, mai ales în Europa de Vest și Japonia - piețe de referință pentru design high-end și tehnologie estetică.

Anii ce au urmat au fost caracterizați de inovații pe bandă rulantă - primul radio cu butoane (adevărate), un televizor care nu era țintuit de perete, ci mergea cu tine din sufragerie în dormitor, colaborări cu designeri vizionari. Totul gândit cu un respect aproape religios pentru obiectul impecabil, exact acea mentalitate care stă la baza designului sustenabil și atemporal.

 

 

Paul în fabrica-minune

Ce a trăit Paul Tătar nu încape într-un video pe fast forward. A fost invitat în camerele unde se testează acustica la nivel de freamăt, în laboratoarele unde se aleg texturile cu lupa și în arhiva secretă a brandului, un fel de muzeu viu, cu prototipuri, mostre și povești de spus la gura sobei. A vorbit cu ingineri și designeri care au explicat sunetul printr-o linie de design - o lecție aplicată despre integrarea tehnologiei în spațiul de locuit, exact cum o cere designul interior contemporan.

 

 

Au fost acolo și arhitecta de interior Raluca Pavel, fondatoarea Iconist și trainer Oh, DA!, împreună cu Diana Cosmin, jurnalistă și curator Fine Society. Și toți s-au întors cu același gând: când intri într-un loc în care oamenii chiar iubesc ceea ce fac, se simte. N-ai nevoie de tur ghidat sau slogane motivaționale. Înțelegi imediat că e un loc în care totul contează; de la poziția unui șurub până la felul în care se deschide o ușă. Un exemplu de branding autentic, la cel mai înalt nivel.

 

 

 

Ce făceam noi acum 100 de ani?

Uneori ne uităm în trecut și ne dăm seama că au fost perioade în istoria noastră creativă când eram foarte departe de civilizațiile… chiar și de pe același continent. De data aceasta însă, putem spune că România interbelică construia clădiri care și azi arată ca bijuterii: Palatul Telefoanelor, Casa Macca, vila Minovici - cam tot ce însemna modernism și design arhitectural cu identitate. Aveam școală de arhitectură cu profesori care gândeau ca niște artiști și orașe care începuseră să prindă formă. Dacă păstram ritmul ăla, cine știe? Poate azi aveam și noi un Struer, cu tot cu fabrică de design, export de idei și un ecosistem creativ integrat.

Să privim însă cu optimism spre viitor, pentru că talentele pe care le descoperim acum pot face diferența pe piața globală a designului contemporan.

 

 

 

Dare to Design: spațiul unde totul e posibil

Concursul a fost gândit pentru tinerii care vor să construiască, nu să bifeze. Fiecare proiect a venit cu emoții, cu muncă serioasă și cu acel „ceva” care nu poate fi simulat - autenticitatea. Să-ți expui ideile, să le aperi în fața unui juriu, să accepți feedback și să continui, asta înseamnă cu adevărat curaj. E o experiență educațională în sine, un model de mentorat creativ care merită replicat.

Paul a fost pregătit și a plecat mai departe cu o experiență care schimbă modul în care vezi lumea. Pe lângă acest premiu, competiția a recunoscut și alte două proiecte remarcabile: Anca Fetcu a obținut locul al doilea, iar echipa formată din Mihaela Șerban și Dan Daraban a ocupat locul al treilea. Aceștia au fost recompensați cu produse Bang & Olufsen, pe care vrei să le lași moștenire – obiecte de design cu valoare emoțională și estetică deopotrivă.

Iar noi, la Oh, DA!, ne-am reconfirmat misiunea: vrem să oferim context, nu doar diplome. Să construim punți reale între tineri creativi și lumea designului mare, cel pe bune, nu doar cel de pe Instagram. Să aducem educația de design românească în dialog cu branduri internaționale de top și să oferim inspirație pentru o generație care vrea mai mult decât trenduri.

Și dacă e ceva ce vrem să se rețină de aici, e exact asta: uneori cele mai mari validări vin în liniște. Exact ca la Struer.

 

 

_____________________________